Bokhylla.

Jag har fått mängder av frågor ang Blakes hylla i sitt rum. Det är antagligen de billigaste tricket att få en hylla att se platsbyggd ut! Jag köpte tre Billys bokhyllor på Ikea, den smalare varianten. De passade helt enkelt bäst för utrymmet men har du en längre vägg hade jag varierat med den längre varianten också. Sedan skruvade jag ihop dem med varandra och fäste hyllorna med skruvar i väggen. Jag valde hur jag ville  sätta hyllplanen, va noga här för de går inte att ånga dig sen. 


Vidare använde jag mig av möbelspackel och spacklade igen de små hålen där de är meningen att du ska kunna placera om hyllplanen. Detta fick upprepas ett par gånger för ett slätt resultat. Slipa sedan där du spacklat samt hela hyllan med ett finkornig sandpapper, detta för att rugga upp ytan och få färgen att fästa bättre. Torka med en fuktig trasa.

Nu är de dags för de roliga - måla! För att få de platsbyggda känslan så använde jag mig av samma kulör som väggen, Deep Paris från Nordsjö. Typen av färg jag använde mig av heter Nordsjö Ambiance Superfinish som är en helmatt färg, precis som väggfärgen är. Jag målade hyllorna två varv. Tada, färdigt! Jag är SÅ nöjd och älskar verkligen att variera med leksaker, små finheter, filtar och korgar i hyllorna. Blake tar alltid fram en liten pall som han ställer dig på för att nå de översta tingen. 

Sanna Andersson:

otroligt snyggt !!
Kul när man kan göra sånna härliga förändringar och få till det som man vill med lite enklare medel än att bygga helt från grunden

piichas blogg- 26år och mamma till 2 barn:

gud så fint

Karin:

Herrejisses så fint! jag som har noll inspiration till barnrummet, Men bygger jag en hylla, ikea eller inte kommer resultaten INTE se ut så kan jag lova!

Anna:

Den är verkligen dösnygg! Var du tvungen att slipa mycket för att färgen skulle fästa? Dom är väl rätt glatta på ytan dom hyllorna

Svar: Nej inte speciellt mkt. Ruggade bara upp! 😃
Emily Slotte

Camilla:

Hur skruvade du ihop dem med varandra? Och fäste hyllorna i väggen?

Svar: Skruvade bara in skruvar i sidan :) och samma när jag skruvade fast, skruv in i väggen 😅
Emily Slotte

Linda:

Var är sjögräs krogen ifrån? :)

Anonym:

Hvilken farve Billy reol har du malet? Tænker hvilken farve er den købt som? Hvid eller birketræ, egetræ?? Hvad er nemmest?☺

Anonym:

Hvilken farve Billy reol har du malet? Tænker hvilken farve er den købt som? Hvid eller birketræ, egetræ?? Hvad er nemmest?☺

Therese :

Undrar oxå om det var en vit stomme från början eller någon typ av faner? Den vita har ju en väldigt plastig yta så undrar om den går att måla på..

Kommentera inlägget här: