DIY - Koushi lamp.

Jakten på den perfekta taklampan att ha över köksbordet har varit lång. De är närmare 7 meter i takhöjd i den här delen av huset och att vi behövde en rejäl pjäs var det inget snack om. Hur som helst så hittade jag aldrig någon lampa till ett rimligt pris så jag bestämde mig för att göra en egen variant av Mark Eden Schooleys Koushi lamp. 
 
Jag hittade flera guider på nätet och tänkte nu dela med mig till er av hur jag tillslut gjorde min. De du behöver för att göra din egen Koushi lamp är najtråd (finns på ex Biltema och är en kraftigare typ av ståltråd) tunnt tyg i tex linne eller bomullsvoilé, lampsladd och glödlampa som jag köpte på Ikea samt sytråd och nål.

Jag valde att göra en stor lampa men du kan såklart själv välja storlek efter utrymmet du har. Just av den anledningen så var jag tvungen att vira flera varv av najtråden så att den skulle hålla samman och orka bära upp tyget.

Börja med att göra tre cirklar varav den i mitten helst ska bli något större, här misslsyckades jag lite men det blev bra ändå. Sedan gör du som små öglor i cirklarna där du fäster najtråden i, jag gjorde 5 stycken sådana, också det för att konstruktionen skulle bli mer hållbar. Glöm inte att göra som en eller flera öglor över ställningen där du ska fästa din lampsladd. När du har konstruktionen klar så fäster du tyget genom att gör små öglor med sytråd runt den övre delen av ställningen. Här fick jag sedan hänga upp lampan i taket för att kunna knyta den i underdelen. Voilá färdigt! 

Jag ska medge att de var lite trixigt att få till allt men när den väl blev klar så var det verkligen SÅ värt det!

Anonym:

Vad heter den väggfärgen?

Sandra:

TACK för att du delade med dig 😘 Men tror aldrig jag skulle få till den lika bra 🙊

Anonym:

Undrar också vad det är för väggfärg du har? 😍

Kommentera inlägget här: