De här med sjukdomar.

Dagar som denna är det perfekt att ha ett gäng böcker att bläddra i och dricka mängder av vatten! B är äntligen bättre men vi har råddat veckan så att han inte går till föskolan alls. De är så osäkert det här med när man är smittofri tycker jag. Det känns som att de lätt blir att en magsjuka bara grå runt i cirklar på förskolan eller arbetsplatsen. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de som varit magsjuka går på tok för tidigt tillbaka till sin dagligaverksamhet och där med smittar ner andra. Och i ärlighetens namn, som en kompis till mig sa igår, att påstå att man inte kan vara hemma för att man måste vara på jobbet, absolut men varför skulle ditt jobb vara viktigare än mitt? Vem säger att jag sen har tid att vara hemma för att du lät ditt barn gå för tidigt till föskolan och smitta andra? Ömsesidig respekt och ett gott omdöme önskar jag av alla den här tiden på året när sjukdomarna hägrar.

Hur tänker ni i den här frågan?

Anna:

Jag tänker exakt som du när det gäller magsjuka! Dock är det många på vårt dagis som inte alls gör det så där hägrar magsjukan i veckor periodvis :/

Svar: Ja exakt samma på B förskola ... så respektlöst tycker jag av föräldrarna. Både mot barn ovh fröknar...
Emily Slotte

Emelieshome.blogg.se:

Usch! Just magsjuka är ju det vidrigaste! Är så sjukt rädd för den.. jag har tänkt att nästan förebyggande vara hemma om det går magsjuka på föris, men inser att det kanske är en omöjlighet.. En sak med snoriga ungar, de är ju typ snoriga hela vinterhalvåret.. Man måste nog va hemma minst en vecka vid magsjuka va? Det är nog bara att acceptera att småbarnsåren är såhär tyvärr.. 😩 Krya på er!! ❤️

llillau:

Men det där går ju inte alls, att föräldrar lämnar sina barn för tidigt efter magsjuka. När mina barn var små var det strikt 48 timmar efter fri från kräk och/eller fast bajs. Innan dess - no show på förskolan. Det vinner alla på. Nästa gång kanske det är din tur annars. Så självklart tycker jag.
Nu var vi ett föräldrar kollektiv i o f och nästan alla respekterade detta. Det diskuterades på varje föräldrarmöte och personalen vädjade om att hålla på reglerna, det är ju trots allt deras arbetsmiljö det handlar om. De ska inte behöva ta hand om sjuka barn och heller inte känna sig hotade att bli smittade för att andra vuxna måste gå till jobbet.
Och INGEN kan avgöra vad som är orsaken till en kräka. Så strikt 48 timmar.

Stå på dig! Ta upp det med er förskola och be dem införa strikta regler.
Heja dig som tänker på dina barn och andra.
KRAM,
Ulrika

Malin- mamma till tre:

Tänker precis lika som dig! Jobbar själv i barnomsorgen så jag ser ju ur två perspektiv, respektlöst även mot personal som också blir smittad o hemma från jobb. Också har vi den klassiska kommentaren: han/hon har varit så pigg hemma nu! Önskar att alla föräldrar gjorde någon dag på förskolan ibland så kanske de förstår att vara pigg hemma och orka med en dag på förskolan är två olika saker! Kram

Lisa :

❤️

Johanna:

Vettiga och kloka tankar och jag håller helt med!
Min Harry fyllde 2 i oktober och har väl i stort sett varit "skonad" från större sjukor sen han började på föris i april! Men visst har vi gått igenom en helg med magsjuka, öroninflammation och 2-3 vabbveckor pga förkylning! Men just magsjukor .. viiidrigt och blä och oansvarigt att gå tillbaka till den dagliga verksamheten för tidigt! Är helt inne på ditt spår. Precis som om "vi" med vettiga åsikter kring detta ska behöva ta ansvar för den större massan. Nej, mer föräldraansvar!

Ett litet sidorspår! Äääähhhäälskar dina inmålade tavellister. Har precis målat vårt vardagsrum i S2000-N och love it. Tänkte måla in en 1,5 m lång list i samma färg men funderar lite bara på förarbete på listen. Den är en vit vanliga, typ lackad (?) variant. Sandpapprade/ruggade du upp listen och sen skvätte på med färg? 1-2-3 omgångar färg för att uppnå samma nyans som väggen? Har ju frågat dig kring väggfärgen inna ;) och vet att du har 1500-N i vardagsrummet. Så min 2000:a är ju liiiite mörkare. Guld värt om du har tid och lust att svara
Stor onsdagskram! :)

Kommentera inlägget här: