Måla om köksluckor.

Ett av alla de projekt jag har påbörjat i huset är klart. Luckorna i köket är färdigmålade, hurra!
 
Sen vi flyttade har jag verkligen blivit ett fan av billig och snabb uppfräschning. Färg kan verkligen göra susen och liva upp gamla möbler och rum som ingenting annat. Här i köket har jag målat med Nordsjös snickerifärg (Blankett V 40) och färgkoden heter S 4500-N. De är en mörkgrå färg som verkligen fick de här köket att komma till sin rätt! 
 
Jag slår verkligen ett slag för att själv måla om köksluckorna hemma, även om de tar några dagar att få allt iordning, iaf om du har en 1.5 åring hemma. Jag spacklad igen de hål som behövdes, skruvade ner de luckorna som var svåra att komma åt runt, sandpapprade ytan lätt och målade sen två gånger med Nordsjös snickerifärg. Tänk på att använda dig av just snickerifärg så att luckorna tål de slitage som de lätt utsätts för i ett kök. Vi passade även på att byta ut våra beslag till nya. Tips är  att investera i bra verktyg, jag använde en mini roller och pensel. 
 
Nu återstår att vitlasera bänkskivan men som sagt, jag har hundra andra projekt som står före på min to do lista. Förhoppningen och tidsplanen säger att de ska hinnas med innan midsommar, hua!
Kategori: Allmänt Taggar: DIY köksluckor, grått kök, måla om köksluckor, nordsjö snickerifärg;
JohannaIsabella:

Wow vad fint det blev! Var det svårt att få det bra?

Svar: Nej de tycker jag inte! Tålamod och bra färg är vad som behövs 😍
Emily Slotte

Carina:

Har du inga förebilder? 😀

Svar: Jo de har jag! Kanske skulle lägg upp någon framöver 🤔☺️
Emily Slotte

Evelina Östlund:

Det blev riktigt snyggt. Med tålamod kan en åstadkomma mycket!

JUNITJEJ:

Så fint det blev!

natalie:

så fint det blev!

johanna:

så snyggt!! Slår också ett slag för att återanvända det man har, istället för att riva ut rubbet å bara sätta in nytt... Mycket personligare och finare!

Camilla Cecilia:

Så fine bilder, og så utrolig vakkert kjøkken! :D

Anonym:

Är det ikealuckorsom du målat? Hur fick du färgen att fästa? Luckorna var väl lackerade från början? Räckte det verkligen bara med lite sandpapper eller du fick använda slipmaskin? Målartvätt? Annat? Så intressant!

Oerhört vacker resultat!

Svar: Hej! Ja precis, de är Ikea luckor. De är lackad från början, där av slipade jag dem med sandpapper innan jag målade. Blev toppen! Målartvätt är säkerligen bra men ja är för ivrig och tror inte de gjort någon skillnad. 😀
Emily Slotte

Inez:

Åh, blir helt tokig vad fint det är!! :D

Lisette Kepp:

väldigt fint och fräsht!

Jill Holmstedt:

Supersnyggt! Jag har också sånna där Ikealuckor hemma som upplevs nikotingula mot våra vita väggar och möbler, blev plötsligt väldigt sugen på att måla lite... 😄

Ingrid Wenell:

Precis vad mitt nästa projekt är i vårt hus! Tack för tipsen :) Våra luckor är just nu senapsgula... känns inte riktigt vi, haha! Kram!

Therese :

Superfint! Var kommer de ljuvliga beslagen ifrån?

Svar: De kommer från specialbeslag.se 😍
Emily Slotte

Anonym:

Ett tips för extra tålig yta är att måla med häftgrund först och sedan ambiance superfinish som är den absolut bästa snickerifärgen nordsjö har! Den finns både som helmatt (glans 5) och halvblank (glans 40). Den flyter ut otroligt bra och lämnar en yta som känns sprutmålad! /en nordsjöarbetare 😊

Kommentera inlägget här: