Äppelmos

I helgen var vi hos vänner på middag. En härlig middag med massor av barn, stoj och god mat. Lyckliga vi gick där i från med en smockfull kasse med äpplen från deras trädgård.

Parantes. Igen - jag vill ha hus!

IMG_6112Blake hade fått smaka på Jeannines hemmagjorda mos tidigare under dagen och hade gapat stort. Gott betyg vilket gjorde at jag blev sugen på att göra min egen. Sagt och gjort så blev det att koka eget äppelmos när vi landade hemma! Helt sockerfri och galet god. Ett enklare recept går nog inte att hitta.

Du behöver: vatten, citron, äpplen och kanelstång.

Skala äpplena och skär dem runt kärnhuset. Lägg äpplena i en bunke med kallt vatten och en skvätt pressad citron. Lägg över i en kastrull (vattnet ska precis täcka äpplena) med kanelstången. Koka tills du har en lagom fast mos. TADA! Låt svalna och lägg upp i påsar och frys in.

IMG_6118Jag hällde upp mos i några squiz tuber för att enkelt kunna ta med mig när vi är iväg. Eftersom moset inte innehåller socker så håller det inte lika länge i kylskåpet men fryser du in i portionsstora påsar så går det snabbt att tina!

__________________________________________________________________________

Hur smarta är inte squiz påsarna? Jag älskar hur enkelt det blir att göra gröt och ta med eller som nu, eget äppelmos till mellisen. Allt som handlar om att underlätta med småbarn ger jag alla mina tummar upp!
Kategori: Emily Slotte Taggar: Big small company, Bobo Choses Maison, Bobo Choses tabelwear, Life is sweet agency, Squiz påsar, enkel äppelmos, nyttig barnmat, nyttigt mellanmål, puré, skörda äpplen, sockerfri äppelmos, Äppelmos, äppelmos till barn;
Jeannine:

Mer eko och närodlat än så här blir det inte.

Kommentera inlägget här: